Saturday 14 November 2015

Parti Suu Kyi boleh bentuk kerajaan

Yangon: Parti pembangkang pimpinan Aung San Suu Kyi memenangi majoriti parlimen Myanmar dalam pilihan raya hujung minggu lalu membolehkan ia melantik presiden dan membentuk kerajaan sekali gus menamatkan pemerintahan junta tentera.
Ia adalah kali pertama parti National League for Democracy (Liga Kebangsaan Demokrasi - NLD) pimpinan Suu Kyi sejak 1990 yang menyaksikan ia menguasai 80 peratus kerusi. Suu Kyi, 70, dibebaskan dari tahanan dalam rumah oleh tentera lima tahun lalu.
Pilihan raya itu dikendalikan Kesatuan Suruhanjaya Pilihan Raya. NLD perlu memenangi dua pertiga kerusi parlimen untuk membentuk kerajaan dan ia sudah memenangi 348 kerusi ketika masih ada beberapa keputusan belum diumumkan.
Bagaimanapun, perlembagaan oleh junta tentera tidak membenarkan Suu Kyi menjadi presiden dan tentera tetap menguasai 25 peratus kerusi. - AFP
Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 13 November 2015 @ 5:28 PM


Ahli NLD bergambar di depan potret besar pengerusi parti itu, Aung San Suu Kyi, di depan ibu pejabat NLD di Yangon. NLD menguasai lebih dua pertiga kerusi parlimen Myanmar membolehkan ia melantik presiden dan membentuk kerajaan. - Foto EPA
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/92864#sthash.faYKlFQO.dpuf

No comments:

Post a Comment