Saturday 7 November 2015

Lebih daripada presiden: Suu Kyi

AFP
Yangon: Pemimpin pembangkang Myanmar Aung San Suu Kyi semalam berkata, kuasanya akan ‘melebihi presiden’ dan dia yang akan mentadbir kerajaan jika partinya memenangi pilihan raya bersejarah hujung minggu ini.

Rakyat Myanmar akan mengundi Ahad ini dalam pilihan raya yang akan melihat tentera yang sudah puluhan tahun memerintah negara itu hilang sejumlah besar kuasa.

Parti Liga Kebangsaan untuk Demokrasi (NLD) pimpinan Suu Kyi dijangka menang jika pilihan raya itu diadakan secara bebas dan adil.

Bagaimanapun, menurut perlembagaan yang disediakan tentera, Suu Kyi, 70, diharamkan bertanding untuk menjadi presiden menerusi klausa yang dipercayai dibuat untuk menghalangnya memegang jawatan berkenaan.

“Jika NLD menang, kuasa saya akan melebihi presiden,” katanya kepada wartawan.

Ketika diminta menjelaskan kenyataannya, Suu Kyi berkata: “Saya sudah menyediakan rancangan.

“Saya akan mentabir kerajaan dan kita akan mempunyai seorang presiden yang akan bekerja selaras dengan dasar NLD,” katanya ketika diwawancara di perkarangan rumahnya di Yangon, tempat dia ditahan selama beberapa tahun oleh pemimpin tentera.

Laluannya untuk menjadi presiden dihalang oleh klausa perlembagaan yang melarang mereka yang mempunyai anak warga asing menjadi presiden. Dua anaknya memiliki pasport Britain. Mendiang suami Suu Kyi ialah ahli akademik Britain.

Ramai yang berharap pilihan raya Ahad ini akan menjadi yang paling bebas dan adil. Pilihan raya pada 1990 yang dimenangi NLD tidak diiktiraf oleh tentera. Parti itu memulaukan pilihan raya 2010.

Kenyataan Suu Kyi semalam dilihat sebagai cabaran kepada Parlimen yang dikuasai tentera dan penyokongnya yang melihat dia sebagai tunjang kepada perjuangan demokrasi negara itu.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 6 November 2015 @ 1:18 PM

PENYOKONG Suu Kyi mendirikan pentas di stesen kereta api utama di Yangon semalam sebagai persiapan untuk mengadakan perhimpunan besar-besaran menjelang hari mengundi Ahad depan.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/91153#sthash.JdQtiXNL.dpuf

No comments:

Post a Comment