Wednesday 11 November 2015

Parti Pimpinan Suu Kyi Semakin Hampiri Kemenangan


Diterbitkan: Rabu, 11 November 2015 3:51 PM
Ketua pro-demokrasi Myanmar Aung San Suu Kyi membuang undi di Yangon, ketika pilihan raya umum Myanmar, 8 November lalu. -fotoREUTERS

YANGON: Isyarat kemenangan bagi pergerakan pro-demokrasi yang dipimpin Aung San Suu Kyi semakin hampir dalam pilihan raya umum di Myanmar.
Parti Liga Kebangsaan bagi Demokrasi (NLD) menang 56 daripada 61 kerusi Dewan Rakyat yang diumumkan pada Rabu.
Keputusan terkini ini sekali gus membawa maksud NLD mandapat hampir 90 peratus daripada kerusi yang dipertandingkan dan diisytiharkan setakat ini.

Ia juga menunjukkan parti dalam keadaan baik dalam perjalanannya untuk membentuk kerajaan bersama majoriti yang diperlukan.

Suu Kyi, yang mempunyai tarikan untuk pergerakan demokrasi, mendapat puluhan ribu undi untuk mengekalkan kerusinya di Kawhmu.

Walaupun keputusan jelas memihak kepada mereka, pegawai pilihan raya memberi tekanan dengan menentang perisytiharan NLD sebagai pemenang.

Ini telah membawa kekecewaan kepada penyokong NLD yang kebanyakan daripada mereka telah menunggu 25 tahun sejak parti itu kali terakhir bertanding untuk keputusan undi memihak kepada mereka.
"Kami tahu kami telah menang 80 peratus ... mudah-mudahan kita akan mendapat pengesahan hari ini," kata Ko Ko, yang menguruskan sebuah syarikat penghawa dingin di Yangon.

"Kami menjangkakan Daw Suu mampu mengubah negara...saya mengundi untuk perubahan."

Kebimbangan semakin meningkat apabila mengingati pilihan raya pada tahun 1990 di mana kemenangan NLD tidak diiktiraf oleh jeneral.

Pemerintahan tentera mengenepikan keputusan itu dan mengetatkan cengkaman ke atas negara dengan memenjarakan penentang dan mengurung Suu Kyi.

Pada hari Khamis Suu Kyi berkata beliau menjangkakan dapat mencapai majoriti, tetapi menggesa penyokongnya supaya tidak meraikannya sehingga keputusan akhir diumumkan.
Pilihan raya Ahad ini telah menyebabkan Parti Pembangunan dan Kesatuan Perpaduan (USDP) menghampiri kemusnahan.

Setakat ini USDP hanya menang beberapa kerusi, dengan beberapa orang kuat parti disingkir keluar dari kawasan mereka oleh pengundi.

Sebelum pengundian dijalankan, Presiden Thein Sein berikrar bersama partinya dan tentera  untuk menghormati keputusan itu.

"Ini adalah pilihan raya yang bebas dan adil," kata jurucakap beliau Zaw Htay kepada AFP, Rabu.

"Kami sedang menunggu keputusan (rasmi)," katanya ketika ditanya sama ada presiden secara rasmi akan mengaku kalah.

USDP telah membentuk sebuah kerajaan sejak 2011.

Parti itu berkata ia telah membawa negara ini melalui pembaharuan ekonomi dan sosial yang besar yang membawa kepada pilihan raya Ahad lalu, yang menyaksikan 80 peratus keluar mengundi.

Pengkritik mengutuk pemerintahan tentera, yang memerintah sebagai junta selama setengah abad.

Tentera diberikan 25 peratus daripada semua kerusi Parlimen di bawah perlembagaan untuk memastikan kepentingannya pada masa hadapan.

Piagam tersebut juga mengharamkan Suu Kyi daripada memegang jawatan presiden dan jawatan utama keselamatan tentera.

Suu Kyi, bagaimanapun, telah berikrar untuk memerintah 'dari atas presiden', menunjukkan bahawa dia akan menggunakan proksi untuk meminggirkan halangan untuk beliau memegang jawatan tertinggi.

NLD memerlukan 67 peratus daripada kerusi yang dipertandingkan untuk membentuk kerajaan tanpa rakan-rakan gabungan.

Jurang kemenangan yang lebih besar memberikan kuasa yang lebih kukuh di Parlimen dengan menjelangnya perbalahan politik .

No comments:

Post a Comment