Wednesday 11 November 2015

NLD menang, nasib Rohingya tetap sama


NLD menang, nasib Rohingya tetap sama

11 NOVEMBER 2015
NLD menang, nasib Rohingya tetap sama Masyarakat Rohingya berdepan penindasan berterusan di Myanmar. - Foto AFP

AMSTERDAM - BELANDA. Parti Liga Kebangsaan bagi Demokrasi (NLD) pimpinan ikon keamanan, Aung San Su Kyi dijangka meraih kemenangan bersejarah dalam pilihan raya umum Myanmar, berdasarkan keputusan terbaharu diumumkan semalam.

NLD dilaporkan memenangi 111 daripada 121 kerusi pertama yang dikira semalam. Pilihan raya itu menyaksikan 330 kerusi dipertandingkan.

Kelmarin, jurucakap NLD Htein Win mendakwa parti itu menguasai lebih 70 peratus kerusi yang dipertandingkan di peringkat Parlimen, lebih dua pertiga majoriti yang diperlukan untuk membentuk kerajaan demokrasi pertama sejak awal 1960-an.

Menurut BDNews, bagaimanapun, angin perubahan yang dijangka berlaku di Myanmar dilihat tidak membawa sebarang kesan positif terhadap etnik minoriti terutamanya masyarakat Islam Rohingya.

Setiausaha Agung Majlis Perwakilan Rohingya Eropah (ERC), Mohamed Ibrahim berkata, apa juga keputusan pilihan raya kali ini nasib masyarakat Rohingya di Myanmar tidak akan terbela dan terus berhadapan dengan penindasan berterusan.

"Kalau NLD memerintah sekalipun, sukar bagi mereka untuk mengubah perlembagaan kerana 26 peratus kerusi dikuasai wakil junta tentera yang secara konsisten menolak kewujudan Rohingya," katanya.

Tiada tarikh ditetapkan bagi mengumumkan keputusan muktamad, namun pemenang pilihan raya negara itu dijangka diketahui sekurang-kurangnya hujung minggu ini.

No comments:

Post a Comment