Wednesday 25 November 2015

Kewarganegaraan etnik Rohingya ditolak

Kewarganegaraan etnik Rohingya ditolak
Ribuan penduduk Rohingya yang tinggal di kem sementara Thel-Chaung di Rakhine memerlukan kewarganegaraan bagi mengesahkan status mereka. - Foto AFP
25 NOVEMBER 2015

YANGON - MYANMAR . Kerajaan yang disokong tentera Myanmar menolak permohonan untuk memberikan kewarganegaraan kepada etnik minoriti Rohingya di negara itu.
Jurucakap presiden dan Menteri Penerangan, Ye Htut berkata, permohonan kewarganegaraan masyarakat Islam itu tidak akan dilayan dan pihak pentadbiran tidak akan meluluskannya.
"Pendirian kerajaan adalah kita menolak sepenuhnya penggunaan istilah Rohingya," katanya menerusi satu kenyataan yang ditulis di media sosial Facebook.
Difahamkan, kenyataan itu dibuat berikutan Semakan Berkala Sejagat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), yang mengkaji keadaan hak asasi manusia di semua negara anggotanya.
Kerajaan Myanmar didakwa tidak mempedulikan lebih separuh daripada 281 cadangan kajian termasuk semua yang berkaitan dengan hak sivil dan politik etnik Rohingya di negara Asia Tenggara.
Pegawai negara terbabit turut mengkategorikan sebahagian besar daripada 1.3 juta penduduk Rohingya sebagai Benggali, dan menganggap mereka adalah pendatang haram dari negara jiran Bangladesh. - Press TV

No comments:

Post a Comment