Tuesday 8 April 2014

Pasukan keselamatan Myanmar tindas Rohingya


para pegawai bancian Myanmar membuat bancian di kem pelarian di Da Paing yang menempatkan pelarian Islam Rohingya di utara Sittwe negeri Rakhine pada 2 April lalu. - AGENSI
YANGON 7 April - Pasukan keselamatan dan kumpulan pelampau di Rakhine didakwa bekerjasama menindas penduduk Islam Rohingya di kawasan pedalaman.
Burma Times melaporkan, pasukan keselamatan yang tiba di perkampungan Htalia, Maung Daw membuat tinjauan di sana dan pada masa sama menindas etnik Rohingya.
Pasukan keselamatan dilaporkan menahan tiga lelaki Rohingya dengan mengemukakan dakwaan palsu iaitu melakukan penyeludupan.
Isteri seorang mangsa berkata, suaminya, Arafat ditangkap oleh pasukan keselamatan Myanmar, hari ini dan kemudian dihina dan dipukul.
"Mereka meminta saya membayar sejumlah wang untuk membebaskan suami saya, namun saya tidak mampu berbuat demikian," kata wanita itu.
Pasukan keselamatan dan kumpulan pelampau dikatakan berbuat demikian ekoran keengganan Rohingya menggunakan terma Benggali dalam bancian yang kini dijalankan di seluruh negara ini.
Pemimpin Rohingya memohon Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Kesatuan Eropah (EU) dan Amerika Syarikat (AS) membantu menyelesaikan isu tersebut dan menggesa Myanmar menerima etnik itu sebagai rakyat negara ini dengan menyertakan mereka dalam senarai bancian tersebut dengan menyenaraikan mereka sebagai etnik Rohingya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140408/lu_04/Pasukan-keselamatan-Myanmar-tindas-Rohingya#ixzz2yF105ajH
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment