Wednesday 9 April 2014

Henti bunuh umat Islam Rohingya!

WARTAWAN SINAR HARIAN
Henti bunuh umat Islam Rohingya!
Mohammad Sadek (tiga, kiri) menyerahkan memorandum kepada wakil Kesatuan Eropah di Menara Tan & Tan, semalam. 
9 April 2014 
KUALA LUMPUR - Satu memorandum dihantar kepada wakil Kesatuan Eropah berhubung konflik pembunuhan kejam masyarakat Islam Rohingya di Myanmar di Menara Tan & Tan, dekat Jalan Tun Razak,  semalam.
Pengerusi Kumpulan Pelarian Rohingya Dari Arakian di Malaysia, Mohammad Sadek berkata, memorandum ini bertujuan menyelesaikan krisis tindakan kejam dan menjaga hak asasi keselamatan terhadap etnik Rohingya.

Menurutnya, ini untuk mendesak Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk mengatur sesi kecemasan untuk menghantar segera misi pengaman ke negeri Arakan.

“Malah, bangsa kami dibunuh kejam sekali sehinggakan ada yang dibakar dan dirogol. Sekarang orang Buddha dari negara luar iaitu China, India dan Bangladesh pun turut memohon kerakyatan negara kami.

“Bukan itu sahaja, difahamkan sebenarnya motif utama mereka adalah untuk membunuh masyarakat Rohingya,” katanya ketika ditemui selepas penyerahan memorandum, semalam.

Dakwanya lagi, sebelum ini kerajaan Myanmar tidak menerima bangsa Rohingya dan memaksa mereka mengaku sebagai kaum Bengali pada bancian awal tahun ini.

“Harapan saya, semoga dengan penyerahan memorandum ini, tindakan sewajarnya boleh diambil bagi membolehkan mereka hidup aman, " katanya.

No comments:

Post a Comment