Badan itu turut menggesa Rangon mengambil segala langkah perlu bagi menghentikan amalan diskriminasi ke atas umat Islam, kaum dan agama-agama lain di Myanmar, lapor portal Arab News.
Resolusi itu dikemukakan oleh Arab Saudi dan Pakistan yang mewakili negara-negara Islam dalam usaha memastikan kebertanggungjawapan dan pencabulan hak asasi manusia, khasnya terhadap umat Islam di negara itu dihentikan.
Kandungan dokumen itu turut meminta satu siasatan bebas dan telus dijalankan terhadap dakwaan kekejaman yang dilakukan ke atas etnik Rohingya termasuk meminta kerajaan Myanmar menghentikan diskriminasi dan eksploitasi mereka, dan mula mencari penyelesaian akar umbi kepada diskriminasi berkenaan.
Kerajaan Myanmar juga digesa melindungi rumah ibadat semua agama dan membantu pelarian dan pendatang asing kembali ke kediaman masing-masing termasuk etnik Islam Rohingya dengan kerjasama masyarakat antarabangsa sebagaimana dinyatakan di bawah ketetapan berkenaan,
Arab Saudi mengecam keganasan yang berlaku ketika ini serta ucapan kebencian yang menghasut diskriminasi perkauman ke atas umat Islam Rohingya.
Wakil tetap Arab Saudi di PBB, Faisal bin Hassan Trad berkata, masyarakat Rohingya telah melalui satu tragedi kemanusiaan yang dahsyat.
Beliau meminta masyarakat antarabangsa mengambil langkah segera bagi melindungi hak asasi penduduk Rohingya.
“Kerajaan Myanmar tidak meng­iktiraf mereka sebagai rakyat dan menghadkan pergerakan mereka serta menafikan asas hak asasi mereka termasuk untuk mendapatkan makanan dan penjagaan kesihatan,’’ katanya,
Faisal berkata, kerajaan Myanmar mesti mendokong dasar yang telus dan komprehensif bagi menghentikan penindasan terhadap umat Islam di negara itu.