Tuesday 29 December 2015

Myanmar desak Thailand semak hukuman maut

Yangon: Ketua tentera Myanmar mendesak Thailand menyemak semula hukuman mati terhadap dua rakyatnya yang didapati bersalah membunuh pasangan warga Britain selepas perbicaraan itu mencetuskan bantahan.
Akhbar Global New Light of Myanmar semalam melaporkan, Jeneral Min Aung Hlaing meminta Thailand menyemak semula bukti yang mensabitkan kedua-dua pekerja hotel berkenaan.
“Aung Hlaing menghormati proses perundangan di Thailand dan pada masa yang sama menegaskan perlu mengelak situasi mereka yang tidak berdosa dihukum secara salah,” kata akhbar berkenaan.
Kenyataan itu secara jelas menunjukkan pemimpin Myanmar tidak gembira dengan keputusan mahkamah Thailand itu terutama simpati terhadap kedua-dua tertuduh di negara asal semakin memuncak.
Mahkamah di Thailand pada Khamis lalu mendapati Zaw Lin dan Win Zaw Tun bersalah membunuh David Miller, 24, dan membunuh serta merogol Hannah Witheridge, 23,.
Mayat pasangan kekasih itu ditemui dalam keadaan berlumuran darah di kawasan pantai di Koh Tao pada September tahun lalu.
Pembunuhan kejam itu menjejaskan reputasi Thailand sebagai syurga pelancongan dunia.
Kes itu juga menimbulkan persoalan terhadap sistem kehakiman Thailand selepas peguam bela mendakwa polis gagal dalam siasatan mereka dan hanya menjadikan tertuduh sebagai kambing hitam.
Bagaimanapun, pendakwa raya dan polis menegaskan bahawa mereka mempunyai bukti kukuh termasuk DNA tertuduh yang ditemui pada mayat Witheridge. - AFP
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 28 Disember 2015 @ 5:07 AM


KUMPULAN penunjuk perasaan diketuai sami Buddha mengadakan bantahan terhadap keputusan mahkamah Thailand di Yangon semalam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/102962#sthash.6AHkMN5B.dpuf

No comments:

Post a Comment