Saturday 12 December 2015

Polis Thai mahu saman bekas penyiasat

12 DISEMBER 2015

 BANGKOK - THAILAND. Polis Thailand semalam berkata, pihaknya sedang mempertimbangkan untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas seorang bekas penyiasat kes pemerdagangan manusia kerana mengeluarkan kenyataan berbaur fitnah membabitkan pegawai kanan negara itu.
Mejar Jeneral Polis, Paween Phongsirin tiba di Melbourne beberapa hari lalu dan memberitahu stesen penyiaran Broadcasting Corp Australia  pada Khamis bahawa beliau bimbang dibunuh kerana mendakwa pegawai berpengaruh dalam kerajaan, tentera dan polis yang terlibat dalam pemerdagangan manusia mahu beliau mati.
Ketua Polis Thailand, Jakthip Chaijinda berkata, beliau tidak tahu mengapa Paween melarikan diri tetapi berkata pasukan undang-undang telah memeriksa sama ada kenyataan dikeluarkan Paween itu adalah satu fitnah.
"Saya tidak tahu sebab mengapa dia terpaksa pergi dan bercakap tentang isu ini. Dia sepatutnya mendiamkan diri kerana kenyataannya boleh menjejaskan negara," kata Jakthip.
Paween meletakkan jawatan sebagai Timbalan Pesuruhjaya Polis Wilayah 8, bulan lalu kerana mendakwa arahan untuk memindahkannya ke selatan Thailand akan mendedahkan beliau kepada tindakan balas dendam oleh anggota sindiket yang masih bebas.
Beliau dipilih mengetuai siasatan kes itu selepas lebih 30 kubur imigran dijumpai di sebuah kem penyeludupan manusia di satu kawasan hutan di Songkhla pada 1 Mei lalu.
Bulan lalu, seramai 88 suspek termasuk seorang pegawai kanan tentera berpangkat jeneral dihadapkan ke mahkamah jenayah kerana disyaki terbabit dalam aktiviti perdagangan manusia.
Panel tujuh hakim memperincikan dakwaan terhadap kumpulan berkenaan yang dituduh memperdagangkan manusia antara Januari 2011 hingga Mei 2015. - Reuter
s

No comments:

Post a Comment