Perbincangan antara pemenang Hadiah Nobel Keamanan itu bersama bekas ketua tentera, Jeneral, Thein Sein berlangsung hampir sejam.
“Mereka berbincang tentang peralihan kerajaan baharu secara aman. Perbincangan berlangsung dengan tenang dan terbuka.
“Kita tidak mempunyai tradisi peralihan kuasa secara aman bagi setiap kerajaan baharu sejak mencapai kemerdekaan pada 1948. Kami mahu mempertahankan tradisi seperti ini pada masa depan,” kata Menteri Penerangan Myanmar, Ye Htut.
Parti Liga Kebangsaan bagi Demokrasi (NLD) mengesahkan pertemuan tersebut dalam laman sosial Facebooknya, namun tiada maklumat terperinci didedahkan.
Selain itu, Suu Kyi turut me­ngadakan pertemuan dengan Pang­lima Besar Angkatan Tentera Myan­mar, Jeneral Min Aung Hlaing dalam satu lagi pertemuan petang ini.
Pemerhati memuji tindakan Myan­mar yang berjaya menjalankan sebuah pilihan raya yang aman, bebas, dan adil selepas hampir separuh abad berada dalam peme­rintahan autokrasi.
Pada pilihan raya 8 November lalu, NLD memenangi hampir 80 peratus kerusi yang dipertan­dingkan, sekali gus mengambil alih pemerintahan tentera sejak sekian lama. – AFP