Hujan lebat musim tengkujuh di beberapa kawasan ini menyebabkan banjir kilat dan tanah runtuh, sekali gus memusnahkan ribuan rumah, ladang, jambatan, dan jalan raya.
“Di Myanmar, seramai 46 orang terkorban dan lebih 200,000 terjejas akibat banjir di seluruh negara,” ujar seorang pegawai di Jabatan Bantuan dan Penempatan Semula kepada AFP.
Beliau memberitahu, pihaknya akan mempercepatkan kerja-kerja pengagihan bantuan.
Pihak berkuasa telah mengisytiharkan empat kawasan paling teruk terjejas di tengah dan barat negara ini sebagai ‘wilayah bencana’.
Di wilayah Sagaing di utara Myanmar, penduduk berkata, banjir turut menjejaskan beberapa buah kampung, rumah dan ladang.
“Tiada amaran dikeluarkan tentang banjir. Bagaimanapun, tempoh beberapa jam hujan, semua rumah dinaiki air,” ujar penduduk, Aye Myat Su, yang terpaksa memanjat bumbung rumah dan menumpang di sebuah kuil yang dijadikan penempatan sementara di bandar Kalay.
Tanah runtuh di negeri Chin, selatan Sagaing memusnahkan 700 buah rumah, manakala lebih 5,000 penduduk di beberapa daerah terpaksa ditempatkan di pusat penempatan sementara, lapor agensi berita tempatan, Global New Light.
Sementara itu, Kementerian Kesihatan Myanmar memaklumkan, pihaknya telah mengedarkan bekalan perubatan di seluruh negara termasuk tablet klorin, tetapi tidak pasti sama ada bekalan tersebut boleh hantar ke kawasan teruk terjejas.
Presiden, Thein Sein pula berjanji akan memberi bantuan terbaik, tetapi berkata, sebahagian wilayah Chin telah terputus hubungan dari kawasan sekitar, tulis laporan tersebut.
Hujan juga turut melanda negeri Rakhine yang menempatkan kira-kira 140,000 orang pelarian, terutamanya etnik Rohingya yang tinggal di kem-kem sementara di pantai. – AFP