Friday 5 September 2014

Al-Qaeda perluas rangkaian ke India, Myanmar

Washington: Ketua al-Qaeda Ayman al-Zawahiri melancarkan cawangan baru kumpulan itu semalam dalam usaha menyuntik nafas baru dan memperluaskan perjuangannya di benua kecil India.

Dalam video ditemui kumpulan pemantau pengganas SITE di forum jihad online, Ayman berkata, tenaga baru al-Qaeda itu akan ‘menghapuskan sempadan palsu’ yang memisahkan penduduk Islam di rantau berkenaan.


Al-Qaeda aktif di Afghanistan dan Pakistan yang turut dipercayai menjadi tempat persembunyian pemimpinnya yang masih hidup.
Namun Ayman berkata cawangan barunya itu, ‘Qaedat al-Jihad’ akan membawa perjuangan itu ke India, Myanmar dan Bangladesh.
“Entiti ini bukanlah baru diasaskan hari ini, sebaliknya hasil usaha selama lebih dua tahun untuk menghimpunkan mujahidin di benua kecil India itu ke dalam satu kumpulan.
“Penubuhannya bertujuan menyebarkan ajaran imam kita, Sheikh Osama Laden,” katanya.

Sehubungan itu, Ayman mendesak umat Islam bersatu dan melancarkan jihad terhadap musuhnya seterusnya mewujudkan pemerintahan khalifah.

Katanya, kumpulan itu mengiktiraf kepemimpinan pemimpin Taliban Afghanistan Mullah Muhammad Omar manakala pentadbiran sehariannya dijalankan militan Pakistan,Asim Umar.

Al-Qaeda yang diasaskan Osama bin Laden sudah sekian lama mendakwa mengetuai perjuangan untuk mewujudkan pemerintahan khalifah di negara-negara Islam. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/09/05

No comments:

Post a Comment