Wednesday 6 April 2016

Jawatan khas Suu Kyi


6 APRIL 2016
Suu Kyi
 Suu KyiSuu Kyi berjabat tangan dengan anggota lama Kabinet selepas mengangkat sumpah sebagai Menteri Luar Myanmar di Istana Presiden di ibu negara, 30 Mac lalu. Foto: AFP
YANGON - MYANMAR. Pemimpin pro demokrasi, Aung San Suu Kyi menyatukan kuasa beliau dalam kerajaan baharu Myanmar selepas Parlimen mewujudkan jawatan kaunselor negeri khusus untuknya.

Rang undang-undang kaunselor negeri telah diluluskan Dewan Rakyat, semalam, dan Dewan Tinggi minggu lalu, dua dewan yang dikuasai Parti Liga Kebangsaan bagi Demokrasi (NLD) pimpinan Suu Kyi selepas memenangi pilihan raya bersejarah November tahun lalu.

Menurut Speaker Dewan Rakyat, Win Myint, tugas kaunselor negeri adalah sama seperti perdana menteri di mana ia boleh memainkan peranan dalam semua isu utama kerajaan.

“Ini adalah cara yang telah kita lakukan untuk mengatasi sekatan Perlembagaan terhadap Suu Kyi. Undang-undang berkenaan memberikan beliau kuasa seperti perdana menteri atau canselor di negara ini,” katanya.

Difahamkan, undang-undang kaunselor negeri menyatakan bahawa tempoh perkhidmatan adalah sama seperti presiden iaitu lima tahun. - dpa

No comments:

Post a Comment