Tuesday 5 April 2016

Lepas dua jawatan

Yangon: Aung San Suu Kyi menggugurkan rancangan untuk memegang jawatan di dua kementerian utama tetapi akan bertindak sebagai jurucakap untuk presiden baru Myanmar.
Diharamkan daripada menjadi presiden menerusi perlembagaan era junta, ikon demokrasi Myanmar itu mengambil langkah untuk mengukuhkan penguasaannya dalam kerajaan awam pertama dengan memegang beberapa peranan penting dalam pentadbiran baru.
Dia berikrar untuk untuk memerintah ‘melebihi’ kuasa presiden dengan memilih rakan sekolah dan pembantu kanan, Htin Kyaw untuk peranan itu.
Anggota Parlimen dari parti Liga Kebangsaan Untuk Demokrasi (NLD) yang diketuai Suu Kyi juga mendesak supaya diwujudkan jawatan penasihat kerajaan untuknya.
Minggu lalu, NLD berkata, Suu Kyi akan memegang empat jawatan Kabinet - menteri luar, menteri tenaga, menteri pelajaran dan menteri di pejabat presiden.
Bagaimanapun, dalam sidang Parlimen semalam, NLD mengemukakan dua nama baru untuk jawatan menteri tenaga dan menteri pelajaran, kata jurucakap parti, Win Htein.
“Suu Kyi akan menjadi jurucakap presiden,” katanya tanpa menjelaskan lebih lanjut mengenai perubahan itu.
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 5 April 2016 @ 8:15 AM


SUU KYI dan Presiden Htin Kyaw.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/127921#sthash.5ItGXD24.dpuf

No comments:

Post a Comment