Wednesday 13 July 2016

Gesa etnik Rohingya dipanggil Benggali - Global - Sinar Harian

Gesa etnik Rohingya dipanggil Benggali - Global - Sinar Harian:

Gesa etnik Rohingya dipanggil Benggali

 "Nasionalis berhimpun untuk mengadakan protes anti-Rohingya.





 YANGON - MYANMAR. Nasionalis Myanmar mengadakan bantahan kelmarin, bertujuan mendesak kerajaan menggunakan istilah 'Benggali'  merujuk kepada masyakat minoriti Islam di negara itu.

"Kerajaan Aung San Suu Kyi perlu membuat kenyataan awam yang mengatakan bahawa mereka mendengar luahan rakyatnya sendiri.



Kami membantu kerajaan, kami tidak menyebabkan sebarang masalah dan konflik," menurut Presiden Rangkaian Nasional Myanmar, Win Ko Ko Latt.

Penunjuk perasaan berarak kira-kira lima minit dari monumen bersejarah Pagoda Shwedagon sebelum dihalang anggota keselamatan.



 Protes berkenaan adalah salah satu daripada kebimbangan nasionalis yang khuatir Rohingya akan mengambil alih negeri Rakhine, dan mereka mengancam untuk terus mengadakan demonstrasi jika kerajaan tidak mengubah penggunaan istilah tersebut.



 Sebelum ini Suu Kyi menolak menggunakan istilah Rohingya atau Benggali, sebaliknya merujuk golongan minoriti tersebut sebagai orang Islam yang tinggal di Rakhine.

Difahamkan, bantahan sama telah diadakan di Rakhine hujung minggu lalu, dan satu lagi protes dijangka dianjurkan di Yangon minggu depan, lapor Channel News Asia."



'via Blog this'

No comments:

Post a Comment