Wednesday 13 July 2016

Kosmo! Online -Polis Thailand selamatkan 19 imigran Myanmar

Kosmo! Online - Dunia: "YANGON – Seramai 19 mangsa pemerdagangan manusia warga Myanmar diselamatkan di Thailand, lapor media tempatan dan kumpulan hak asasi manusia semalam, kejayaan polis yang jarang berlaku dalam kempen membanteras rangkaian penjenayah yang menguasai rantau itu.



 Kumpulan itu ditemui polis Thailand dalam keadaan dikurung di dalam sebuah bot nelayan yang mengibarkan bendera Indonesia di luar pantai Pattani, selatan Thailand pada Ahad lepas, lapor akhbar tempatan,



 Global New Light of ­Myanmar.

Serbuan polis dibuat selepas ahli keluarga beberapa mangsa memberi maklumat kepada Persatuan Myanmar di Thailand iaitu sebuah kumpulan sokongan yang membela nasib imig­rannya.

Pengarah persatuan itu,



 Kyaw Thaung membe­ritahu agensi berita AFP bahawa semua mangsa, sebahagiannya berumur seawal 13 tahun, terpedaya selepas dijanjikan pe­luang pekerjaan di Bangkok, namun berakhir dengan mereka dikurung di dalam bot nelayan itu.



 “Pasukan polis menyerbu bot ikan milik Indonesia dan menemui 19 pekerja Myanmar. Mereka berada di dalam bot ini sejak 10 hari lepas,” katanya sambil menambah, seorang broker pemerdagangan manusia Myanmar turut ditahan dalam serbuan tersebut.

Polis Thai tidak memberikan sebarang kenyataan tetapi sumber di Nay­pyidaw mengesahkan 19 warganya telah diselamatkan. – AFP"



'via Blog this'

No comments:

Post a Comment