Thursday 3 October 2013

Mangsa konflik Myanmar lari ke hutan

Mangsa konflik Myanmar  lari ke hutanSeorang lelaki mencari sisa barangan dari sebuah kawasan masjid yang dibakar berikutan pertempuran di perkampungan Thabyu Chi dekat Thandwe di negeri Rakhine, barat Myanmar semalam. Gambar kecil asap berkepul dari sebuah rumah yang dibakar di Thandwe. - Foto AP/AF Kejadian selepas kumpulan samseng bunuh wanita Islam, bakar 70 rumah

Yangon: Ratusan penduduk di barat Myanmar, melarikan diri ke dalam hutan sehari selepas sekumpulan samseng membunuh seorang wanita Islam berusia 94 tahun dan membakar lebih 70 buah rumah.
Keganasan yang berlaku di bandar Thandwe, menjelang lawatan Presiden Thein Sein, menimbulkan persoalan mengenai keupayaan kerajaan membendung serangan anti-Islam termasuk melindungi masyarakat minoriti Islam di negara bergolak itu.


Jurucakap polis, Kyaw Naing berkata, di Thabyuchaing, kira-kira 20 kilometer di utara Thandwe, lebih 700 perusuh berada di jalanan sambil membawa pedang dan senjata mengawal lalu lintas malah turut membakar rumah dan menyebabkan kematian warga tua.

Seorang penduduk Islam Thandwe, Myo Min, berkata sebuah masjid kecil di Kyikanyet, kira-kira 27 kilometer dari Thandwe, dibakar penyerang malam kelmarin, bagaimanapun pihak polis belum mengesahkan laporan terbabit.

Bimbang keselamatan

Myo Min berkata, beliau bimbang keselamatan keluarga yang melarikan diri dari keganasan dengan bersembunyi di hutan selepas kampung mereka diserang pengganas.
“Walaupun makanan dan air tidak mencukupi, ramai lagi sedang bersembunyi dan tidak berani keluar manakala warga tua Islam masih berbincang dengan pihak berkuasa untuk memindahkan mereka termasuk menghantar makanan,” katanya.

Pergolakan juga berlaku di beberapa kampung di luar bandar Thandwe tetapi masih berada dalam keadaan tenang dan dikawal rapi anggota keselamatan sepanjang lawatan rasmi Thein Sein tetapi kembali semula bergolak sebaik saja lawatan damai itu selesai.

Pertempuran dua puak

Selasa lalu, Thein Seon tiba di Sittwe kemudian meneruskan siri lawatan ke Mrayk-U sebelum menjengah etnik Buddha Rakhine dan melawat arakat Islam dan Buddha di luar Sittwe.

Pertempuran dua puak bermula sejak Jun 2012 selepas kempen anti-Islam merebak ke bandar dan kampung di sekitar Myanmar sehingga menyebabkan beratus orang terbunuh dan lebih 140,000 lari meninggalkan kediaman masing-masing.

Kumpulan hak asasi manusia menyifatkan Thein Sein gagal mencari jalan untuk menangani masalah ketiadaan toleransi agama dan kegagalannya menangani jurang antara etnik, menyebabkan ribuan penganut Islam tersingkir dan terpaksa hidup di khemah pelarian. - AP

No comments:

Post a Comment