Monday 7 October 2013

44 suspek perusuh di Thandwe, Myanmar ditahan



BEBERAPA penganut Islam berkumpul dekat sebuah masjid yang musnah terbakar dalam satu serangan oleh penganut Buddha di kampung Thabyuchaing, Thandwe.


YANGON - Pihak berkuasa Myanmar menahan 44 suspek kerana didakwa terlibat dalam keganasan agama yang memusnahkan sebuah pekan tepi pantai di barat negara ini pada minggu lalu, lapor media tempatan.
Lima penganut Islam terbunuh dan puluhan rumah dibakar apabila kumpulan samseng penganut Buddha mengamuk di pekan Thandwe, negeri Rakhine.
Keganasan itu tercetus hanya seminggu selepas lawatan pertama Presiden Myanmar, Thein Sein ke rantau itu sejak pertumpa- han darah berlaku di Rakhine pada Jun 2012.
Peristiwa tahun lalu meragut beratus-ratus nyawa dan memaksa lebih 140,000 orang melarikan diri, majoritinya merupakan penganut Islam.
Dalam perkembangan berkaitan, televisyen Myanmar kelmarin melaporkan tangkapan dibuat terhadap kedua-dua anggota komuniti di kawasan terjejas.
Minggu lalu, para pegawai di Rakhine menyatakan bahawa pengerusi sebuah parti politik di negeri berkenaan dan sejumlah anggotanya antara yang ditangkap.
Akhbar Myanma Ahlin semalam melaporkan, sebanyak 114 rumah dibakar di Thandwe pada minggu lepas.
Menurut laporan itu, tiga rumah ibadat musnah dan 482 orang hilang tempat tinggal. - AP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=1007&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz2gzpDc68Q 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment