Tuesday 10 January 2017

Wakil khas PBB tiba di Myanmar






Ads by Kiosked
GAMBAR yang dirakam pada 4 Januari lalu menunjukkan seorang anggota polis menendang penduduk Rohingya di Kampung Kotankauk, Negeri Rakhine. - AFP

YANGON – Utusan hak asasi manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Yanghee Lee tiba di Myanmar untuk lawatan 12 hari ketika kebimbangan berhubung laporan kekejaman tentera ke atas penduduk minoriti Islam Rohingya terus meningkat.

Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia PBB menyatakan dalam satu kenyataan bahawa Lee akan melawat Negeri Rakhine di barat laut Myanmar di mana tentera melancarkan operasi pembersihan, hab ko­mersial Yangon dan juga ibu kota Naypyidaw.

Selain itu, beliau akan menilai situasi di Negeri Kachin, utara Myanmar di mana tentera kerajaan memerangi gerila etnik Kachin yang menuntut pemerintahan autonomi.

“Peristiwa sepanjang beberapa bulan lalu menunjukkan bahawa masyarakat antarabangsa perlu terus berwaspada dalam memantau situasi hak asasi manusia di Myanmar,” katanya.

Sekumpulan penyerang membunuh sembilan anggota polis dalam serangan terancang ke atas beberapa pos kawalan berhampiran sempadan Myanmar dan Bangladesh pada 9 Oktober lalu.

Pihak berkuasa menuduh etnik Rohingya melakukan sera­ngan itu dan melancarkan operasi pembersihan di Rakhine.

Sejak itu, sekurang-kurang­nya 86 orang terbunuh, manakala PBB berkata, kira-kira 34,000 penduduk melarikan diri ke Bangladesh.

Penduduk dan pelarian Ro­hingya menuduh pihak tentera membunuh, merogol dan menahan orang awam sewenang-wenangnya serta membakar perkampungan Rohingya.

Kerajaan Myanmar yang di­pimpin pemenang Hadiah Nobel Keamanan, Aung San Suu Kyi menafikan dakwaan itu dan bertegas bahawa tentera me­lakukan operasi keselamatan berlandaskan undang-undang.

Namun, keganasan berterusan di wilayah sempadan Myanmar itu menimbulkan kesangsian tentang komitmen Suu Kyi kepada hak asasi manusia dan keupayaan beliau mengawal tentera.

Kerajaan Myanmar juga dikecam kerana menyekat dan menghalang wartawan daripada membuat liputan di Rakhine. –Reuters



Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2017&dt=0110&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz4VMxKgW92
Hakcipta terpelihara

No comments:

Post a Comment