Wednesday 25 January 2017

Penduduk Rohingya mahu berhijrah ke AS

Penduduk Rohingya mahu berhijrah ke AS - Luar Negara - Utusan Online:



26 Januari 2017 12:15 AM

MENTERI Luar Indonesia, Retno Masurdi (duduk paling kiri) berbual

MENTERI Luar Indonesia, Retno Masurdi (duduk paling kiri) berbual dengan pelarian Rohingya di kem Kutupalong, Ukhiya, Coxs Bazar, bersebelahan sempadan Bangladesh serta Myanmar pada 20 Disember lalu. AGENSI

JAKARTA 25 Jan. – Pelarian masyarakat Muslim Rohingya di Indonesia menyatakan kebimbangan mereka apabila tidak menerima sebarang jawapan berhubung keputusan permohonan suaka politik daripada kerajaan Amerika Syarikat (AS).



Menurut portal Jakarta Post, Jamal Hussein yang merupakan salah seorang daripada beratus-ratus pelarian yang kini ditempatkan di Medan, Sumatra Utara berkata, dia masih menunggu jawapan daripada AS walaupun setelah sebulan menghadiri temu duga dengan kerajaan AS.



“Kita berasa cemas kerana tiada pengumuman dibuat oleh AS dan saya khuatir peranca­ngan untuk menghantar kami ke sana akan gagal,” katanya kepada Jakarta Post.





Tambah Jamal, kesemua pela­rian bertambah cemas lagi berikutan pelantikan Presiden AS yang baharu, Donald Trump sebelum ini berikrar mahu mengamalkan dasar antipendatang.



“Kami tidak memahami politik tetapi tetap bimbang Trump akan mengenakan larangan untuk memasuki AS. Saya tidak sabar untuk tinggal dan hidup di AS,” ujar Jamal.



AS merupakan destinasi utama bagi pencari suaka politik terutamanya pelarian Rohingya yang ditempatkan di Indonesia.



Sementara itu, jurucakap Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian (UNCHR) di Indonesia, Mitra Salima Suryono menegaskan bahawa tidak semua pelarian akan menerima penempatan semula sebagai penyelesaian.



“Permintaan suaka yang dikemukakan oleh beberapa pelarian telah ditolak oleh negara-negara berkaitan. Kami akan mencari jalan penyelesaian alternatif bagi permohonan yang ditolak, seperti mencari penempatan semula di negara-negara lain,” kata Mitra Salima.

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment