Sunday 31 March 2013

Pemimpin Islam Myanmar hantar surat



Seorang penduduk Islam Myanmar mengumpulkan barangan yang terselamat di sebuah masjid yang ranap dalam keganasan agama di Gyobingauk, bahagian Bago, tengah Myanmar, semalam. - AFP
YANGON 28 Mac - Pemimpin-pemimpin Islam Myanmar menghantar satu surat terbuka kepada Presiden Thein Sein menggesa pemimpin itu mengambil langkah segera menghentikan keganasan agama di negara ini dan menuduh tentera tidak berbuat apa-apa ketika perusuh menganas.
Mereka yang membuat gesaan itu termasuk pemimpin Majlis Hal Ehwal Agama Islam dan Pertubuhan Hal Ehwal Kebangsaan Islam Myanmar.
''Serangan ganas ini termasuk jenayah seperti perbuatan membakar dengan sengaja dan pembunuhan beramai-ramai yang layak menerima hukuman berat.
''Bagaimanapun, dalam keadaan seperti ini, pihak berkuasa gagal mengambil tindakan pantas dan berkesan terhadap penjenayah yang secara semberono melakukan keganasan di hadapan mereka.
''Pembunuhan beramai-ramai dan perbuatan merosakkan bangunan agama dan harta benda adalah berpunca daripada kelemahan pihak berkuasa yang gagal melindungi dan mengambil tindakan berkesan bagi mencegahnya,'' kata surat terbuka itu yang dilihat AFP, hari ini.
Sekurang-kurangnya, 40 orang terbunuh, manakala beberapa buah masjid dibakar di beberapa bandar di tengah Myanmar sejak keganasan terbaharu meletus pada 20 Mac lalu, sekali gus memaksa kerajaan melaksanakan perintah darurat dan perintah berkurung di beberapa kawasan.
Rusuhan itu dipercayai merebak, berpunca daripada satu pertengkaran di sebuah kedai emas, namun menurut saksi, kebanyakan keganasan seperti dirancang.
Presiden Majlis Hal Ehwal Agama Islam, Nyunt Maung Shein berkata, surat terbuka itu diserahkan kepada pejabat Presiden kelmarin, namun mereka masih belum menerima sebarang maklum balas.
''Kestabilan negara dan keselamatan nyawa, harta benda serta bangunan agama Islam di seluruh negara hanya akan dapat dipulihkan jika pihak berkuasa bertindak dengan pantas dan berkesan,'' kata pemimpin-pemimpin Islam Myanmar itu. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130329/lu_06/Pemimpin-Islam-Myanmar-hantar-surat#ixzz2P8JJM2vR
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment