Wednesday 26 October 2016

Warga Myanmar Cuba Buat 'Negeri' Sendiri


Published on Wednesday, 26 October 2016 11:55

AMPANG JAYA: Komuniti warga Myanmar di daerah ini bagaikan mencabar pihak berkuasa tempatan dengan ‘menjajah’ kawasan Tasek Permai di sini, dengan membuka perniagaan pasar haram.

Puluhan peniaga warga Myanmar itu dianggap ‘besar kepala’ apabila menutup sepenuhnya laluan kegunaan orang ramai dengan menjalankan perniagaan menjual barangan basah ala ‘mini Yangon’.

Tindakan penjaja warga asing terbabit menyebabkan laluan di Jalan Permai D, Tasek Permai itu penuh sesak berikutan lebih 300 pelanggan berpusu-pusu membeli barangan keperluan.

Difahamkan, aktiviti perniagaan dijalankan pada setiap Ahad itu bermula jam 7 pagi dan akan berakhir jam 12 tengah hari.

Pegawai Komunikasi Korporat Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) Norhayati Ahmad berkata, pihaknya menerima aduan awam berhubung kegiatan penjaja warga asing itu yang didapati sengaja beroperasi di lokasi itu tanpa kebenaran.

“Susulan itu, 14 penguat kuasa MPAJ melakukan serbuan ke atas 40 penjaja komuniti warga Myanmar terbabit jam 8 pagi kelmarin.

“Kebanyakan mereka didapati menjual barangan basah termasuk ayam, ikan, daging dan sayuran.

“Aktiviti mereka ini menyebabkan penduduk tempatan kurang selesa memandangkan mereka menutup sepenuhnya laluan di kawasan itu,” katanya.

Menurutnya, kawasan itu juga didapati kotor dan berbau busuk berpunca daripada sisa yang dibuang tanpa dibersihkan.

“Pihak kami mengenakan tindakan sita kerana penjaja warga asing terbabit melakukan kesalahan mengikut Undang-Undang Kecil 3, Undang-Undang Kecil Penjaja (MPAJ) 2007 iaitu menjaja tanpa lesen,” katanya.

- Harian Metro

No comments:

Post a Comment