Friday 14 October 2016

Jumlah korban meningkat di Rakhine


14 OKTOBER 2016

Jumlah korban meningkat di Rakhine


Jumlah korban meningkat di Rakhine



Anggota polis sempadan melakukan rondaan di kampung Wei Thar Li di Maungdaw berhampiran Bangladesh.
YANGON - MYANMAR . Sekurang-kurangnya 26 ditembak mati pihak berkuasa susulan insiden serangan terhadap anggota polis yang telah mencetuskan keganasan terbaru di Rakhine, barat Myanmar.

Pasukan keselamatan dilaporkan telah menyerbu bandar didiami majoriti penduduk Islam di Maungdaw dan bertempur dengan kira-kira 300 lelaki bersenjata pistol, pedang serta pisau.

Susulan itu, kumpulan hak asasi manusia menyuarakan kebimbangan mereka terhadap nasib penduduk Rohingya yang mungkin terperangkap dalam insiden itu.

Dalam satu kenyataan, Penasihat Negara, Aung San Suu Kyi berkata, kerajaan telah melaksanakan 'kedaulatan undang-undang' dalam menangani serangan tersebut.

"Sehingga kini, pihak berkuasa masih belum mengesahkan siapa individu bertanggungjawab mendalangi serangan berdarah itu," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, kira-kira 25 rumah di perkampungan Kyikanpyin didakwa dibakar kumpulan lelaki bersenjata selepas cubaan untuk menyerang ibu pejabat polis sempadan gagal.  

Angka kematian terbaru itu menjadikan jumlah korban keganasan di Rakhine sejak Ahad lalu kini mencecah sekurang-kurangnya 39 orang termasuk 13 anggota keselamatan. - Reuters

No comments:

Post a Comment