Tuesday 18 October 2016

Desak Myanmar dibicarakan di ICC



Empat rumah dan sebuah masjid di Tatkon, utara Naypyitaw, dibakar penududulk Buddha Ahad lalu. - Foto Agensi



BERNAMA
Putrajaya: Pusat Penyelidikan dan Advokasi Hak Asasi Manusia (CENTHRA) hari ini mendesak organisasi antarabangsa berpengaruh supaya mengheret kerajaan Myanmar ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) atas kesalahan pembunuhan beramai-ramai dan jenayah kemanusiaan terhadap kaum minoriti Rohingya.

Ketua Eksekutifnya, Azril Mohd Amin berkata mekanisme undang-undang antarabangasa perlu digunakan bagi menghentikan diskriminasi dan penindasan berterusan terhadap kaum etnik iru oleh kerajaan tentera negara itu.

Menurutnya, menurut Artikel 5 Rome Statute of the ICC 1998, ada empat jenayah antarabangsa iaitu genosid, jenayah terhadap kemanusiaan, jenayah perang dan jenayah pencerobohan.

Beliau berkata, CENTHRA percaya tindak-tanduk regim Myanmar terhadap Rohingya, termasuk di bawah dua jenis jenayah iaitu pembunuhan beramai-ramai dan jenayah terhadap kemanusiaan.

Memandangkan majoriti masyarakat Rohingya adalah beragama Islam, katanya, Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) seharusnya bertindak dengan lebih tegas melalui organisasi hak asasinya iaitu Suruhanjaya Bebas Tetap Hak Asasi Manusia (IPHRC).

"Melalui IPHRC, satu komuniti khas perlu dibentuk bagi menyiasat dan mendokumenkan pembunuhan beramai-ramai dan diskriminasi yang sedang berlaku di negara itu, seterusnya dijadikan sebagai bukti untuk ICC nanti," katanya.
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 17 Oktober 2016 @ 9:25 PM

No comments:

Post a Comment