Tuesday 18 October 2016

14 maut, puluhan hilang dalam tragedi feri karam di Myanmar



AFP - anggota penyelamat membawa mayat seorang mangsa feri karam di Sungai Chindwin, Yangon kelmarin.


YANGON – Usaha menyelamat dilakukan di barat laut Myanmar semalam selepas 100 orang dilaporkan hilang dalam tragedi feri karam pada hujung minggu lalu.
Feri itu membawa lebih 250 kakitangan awam, pelajar dan pensyarah sebuah universiti tempatan dan terbalik di Sungai Chindwin dalam wilayah Sagaing pagi Sabtu lalu.
Sekurang-kurangnya empat orang dilaporkan terbunuh dalam tragedi itu, demikian menurut kenyataan di akaun Facebook Menteri Kebajikan Masyarakat, Bantuan dan Penempatan Semula, Win Myat Ayae.
Terbaharu, pasukan penyelamat telah menemui 14 mayat dan dijangka menemui lebih banyak lagi mangsa ketika usaha mencari dipergiatkan.
Kenyataan sama membe­ritahu, seramai 160 penum­pang berjaya diselamatkan setakat semalam.
Beberapa saksi kejadian memberitahu akhbar tempatan bahawa feri berkenaan membawa penumpang berlebihan. Tragedi itu berlaku sehari sebelum Myanmar meraikan Festival Cahaya, perayaan tempatan yang disambut dengan ahli keluarga pulang ke kampung halaman untuk berkumpul.
Feri merupakan pengangkutan popular di Myanmar. Pada November 2015, sebuah feri lain terlibat dalam kemalangan di Sungai Chindwin yang menyebabkan 10 orang terbunuh. – dpa

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=1018&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_05.htm#ixzz4NNzlQoc0 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment