Sunday 29 May 2016

Cadangan Suu Kyi ditolak

Cadangan Suu Kyi ditolak
28 MEI 2016

YANGON - MYANMAR . Beberapa pihak di Myanmar membantah cadangan Penasihat Negara, Aung San Suu Kyi untuk tidak menggunakan perkataan ‘Rohingya’ atau ‘Bengali’ bagi merujuk penduduk minoriti Islam tersebut.
Suu Kyi mendakwa, penggunaan perkataan tersebut tidak akan dapat menyelesaikan masalah diskriminasi yang membelenggu etnik Rohingya.
"Sebab utama mengapa kita tidak sepatutnya menggunakan istilah emotif itu kerana ia menyukarkan usaha mencari penyelesaian masalah secara aman," katanya tanpa memberikan nama alternatif untuk kumpulan tersebut.    
Bagaimanapun, penduduk Rohingya bimbang terhadap kesan termasuk kehilangan hak kerakyatan jika istilah tersebut tidak lagi digunakan.
"Sekiranya perkataan Rohingya tidak boleh digunakan, apakah istilah yang akan digantikan untuk merujuk kepada identiti, kebudayaan dan tradisi masyarakat tersebut?.
“Penggunaan istilah itu sangat penting kepada etnik ini. Jadi, hormati hak asas mereka,” kata aktivis hak asasi Rohingya, Wai Wai Nu.
Sebelum ini, kumpulan nasionalis di negara itu menegaskan, mereka akan menentang cadangan Suu Kyi tersebut dan meneruskan menggunakan istilah Bengali untuk merujuk kepada etnik Rohingya. - CNA

No comments:

Post a Comment