Monday 28 March 2016

Tatmadaw mahu kekal


28 MAC 2016
Tatmadaw mahu kekal

 Tatmadaw mahu kekal Aung Hlaing melakukan pemeriksaan kawalan kehormat ketika sambutan Hari Angkatan Tentera di Naypyidaw, semalam.
NAYPYIDAW - MYANMAR.  Ketua Angkatan Tentera Myanmar (Tatmadaw), semalam menegaskan terhadap keperluan mengekalkan kuasa politik terhadap mereka, beberapa hari sebelum kerajaan baharu bakal mengambil alih tampuk pemerintahan buat pertama kali dalam tempoh 56 tahun.

Jeneral Min Aung Hlaing mengeluarkan kenyataan itu, ketika sambutan Hari Angkatan Tentera di ibu negara dan beliau turut percaya tentera berfungsi sebagai kuasa penyatuan tunggal dan pelindung kepada Perlembagaan.

"Tatmadaw perlu hadir sebagai tonggak utama dalam politik negara ini," tegasnya.

Difahamkan, Myanmar mula dipimpin junta tentera selepas rampasan kuasa pada 1962, namun ia membuka ruang kepada penubuhan kerajaan separa awam pada 2011 sebagai persediaan untuk pilihan raya umum pada November lalu.  

Beliau turut mempertahankan kandungan Perlembagaan dengan menyatakan ia telah digubal oleh hasil usaha diselaraskan golongan intelektual, pakar daripada pelbagai bidang dan wakil kaum serta disahkan oleh referendum di seluruh negara.  

Perlembagaan 2008 itu memperuntukkan kuasa politik meluas kepada tentera.

Satu perempat daripada kerusi Parlimen yang dikhaskan untuk pegawai tentera telah memberikan mereka kuasa veto terhadap perubahan kandungan piagam dan ketua tentera kekal mengawal tiga kementerian utama. - Reuters

No comments:

Post a Comment