Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Shahidan Kassim berkata, sehubungan itu, jumlah ahli Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela), Polis Bantuan, Askar Wataniah dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) akan ditingkatkan bagi membantu usaha tersebut.
Beliau berkata, anggota sukarela yang beruniform itu akan berada di mana-mana bahagian sempadan yang penting bagi memastikan pagar sempadan sentiasa dikawal ketat.
“Pengurusan peringkat tertinggi yang mengetuai pasukan beruniform sukarela ini akan dimaklumkan supaya dapat meningkatkan ahli dengan lebih ramai lagi supaya membantu anggota keselamatan sedia ada bersama-sama mengawal sempadan dari dibolos pendatang asing,” katanya dalam sidang akhbar di Martek Op Wawasan Khas, Wang Kelian, dekat sini hari ini.
Shahidan berkata, sehingga kini, pasukan polis juga akan meneruskan operasi untuk mencari jika masih ada peninggalan kem penempatan pendatang asing atau kubur seperti yang ditemui sebelum ini.
“Kerja ini akan dilakukan secara berterusan bagi memastikan tiada lagi kes pendatang asing yang berani membolos pagar sempadan untuk masuk ke negara ini,” katanya.
Bagaimanapun katanya, sehingga kini masih belum dikesan kem penempatan atau kubur baru yang ditemui.
Katanya, sehingga kini hanya 34 mayat ditemui dengan 37 kubur di mana tiga daripadanya adalah kosong.
“Kubur itu kosong kemungkinan mayat dimakan binatang buas yang mudah mengesan bau jika tidak ditanam dengan dalam,” katanya.
Shahidan berkata, pihaknya akan menyalurkan peruntukan kepada Jabatan Hutan untuk melakukan penanaman semula pokok baharu di kawasan yang dibina dengan kem penempatan pendatang asing di Bukit Wang Burma, Wang Kelian di sini.