Tuesday 23 June 2015

Kubur & Kem Penyeludupan Manusia: Tiga Pelarian Rohingya Ditahan


Diterbitkan: Selasa, 23 Jun 2015 6:59 PM
Khalid Abu Bakar

KUALA LUMPUR: Tiga ditahan bagi membantu siasatan polis berhubung penemuan kubur besar dan kem penyeludupan manusia di Bukit Wang Burma, Wang Kelian, Mei lalu.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, tangkapan dilakukan tiga hari lalu dan sehingga kini siasatan terhadap ketiga-tiga suspek masih diteruskan.
“Kita baharu sahaja menangkap tiga orang di Johor Baru tiga hari lalu dan sedang menjalankan siasatan terhadap ketiga-tiga mereka.
“Kita akan dapatkan maklumat atau risikan lanjut daripada ketiga-tiga tangkapan ini,” katanya selepas melancarkan Filem Bukit Kepong versi HD (definisi tinggi) di Ibu Pejabat Polis BUkit Aman, di sini, Selasa.
Khalid berkata, mereka yang ditahan adalah etnik Rohingya dan merupakan pemegang kad pelarian.
Katanya, polis percaya mereka adalah mangsa yang pernah menjadi tahanan di kem yang ditemui sebelum berjaya memasuki Malaysia dan mendapat status pelarian.
“Mereka ada kad pelarian dari Rohingya.
“Kita percaya tiga orang ini di antara yang berada di khemah-khemah penyeludupan,” katanya.
Mengulas lanjut perkembangan isu ini, Khalid berkata, pihak polis memerlukan sedikit masa untuk terus menjalankan siasatan, termasuk proses bedah siasat terhadap mayat-mayat yang ditemui.
Katanya, tidak mudah untuk menentukan sama ada mangsa meninggal dunia kerana diseksa atau dibunuh walaupun terdapat laporan mengenainya.
“Setakat ini kita telah menemui satu mayat yang patah tulang rusuk. Itu pun kita tak tahu sama ada dia jatuh atau didera.
“Kita tak boleh pastikan sama ada mereka ini benar-benar dibunuh atau didera atau apa-apa saja, tetapi kami ada menerima laporan bahawa mereka didera dan ada yang dibunuh,” katanya sambil menambah pihaknya juga tidak sabar untuk mengetahui apa sebenarnya yang berlaku di sebalik kem-kem tahanan yang ditemui itu.
Dalam pada itu, beliau memaklumkan bahawa rundingan sedang dijalankan dengan Thailand bagi membolehkan beberapa lagi pegawai polis dihantar ke negara itu untuk menemuduga suspek rakyat Malaysia yang ditahan pihak berkuasa negara itu berkaitan pemerdagangan manusia.
“Ramai tangkapan dibuat oleh Thailand, jadi kita sedang rancang satu persatu. Mereka pun belum selesai siasatan di sebelah sana, kita tak nak ganggu perancangan Thailand,” katanya.
Mei lalu, negara digemparkan dengan penemuan 139 kubur yang dikesan pihak berkuasa di 28 kem transit yang dibina sindiket pemerdagangan manusia di sepanjang sempadan Malaysia-Thailand.
Setakat ini 106 mayat telah dijumpai.

No comments:

Post a Comment