Portal Pakistan Today memetik kenyataan Pervez dalam satu temu bual sebagai berkata, badan hak asasi manusia antarabangsa itu hanya menjadi penonton dan berdiam diri berhubung isu berkenaan.
Beliau memberi amaran, jika penindasan terhadap umat Islam terus berlaku, keadaan itu dibimbangi akan mewujudkan ketidakseimbangan kuasa yang boleh memberi ancaman kepada keamanan dunia.
Sementara itu, Pakistan bercadang untuk membangkitkan isu penganiayaan terhadap etnik Rohingya di forum-forum antarabangsa dengan menggunakan OIC dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sebagai orang tengah.
Cadangan yang dibentuk hasil persepakatan antara Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Luar dan Pasukan Keselamatan Kebangsaan itu telah diserahkan kepada Perdana Menteri, Nawaz Sharif bagi mendapatkan pengesahan.
Dalam perkembangan lain, sepanjang tahun ini polis Myanmar telah menahan 93 orang suspek yang terlibat dalam pemerdagangan manusia, dengan pihak berkuasa menegaskan tiada kes disembunyikan daripada pengetahuan umum di negeri Rakhine.
Polis berkata, sebanyak 56 kes pemerdagangan manusia direkodkan antara bulan Januari hingga Mei tahun ini.
“Kebanyakan mangsa pemerdagangan ini dijual di China dan menjadi buruh kasar di Thailand,” jelas polis berkenaan.