Monday 15 June 2015

Dalang pemerdagangan Rohingya sudah ditahan

Kuala Lumpur: Individu yang dikenal pasti sebagai dalang sindiket pemerdagangan manusia Rohingya yang dikenali sebagai Yassin sudah ditahan pihak berkuasa Thailand.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, suspek adalah antara beberapa individu yang ditahan pihak berkuasa Thailand sebelum ini dan mereka akan dibawa ke Malaysia untuk siasatan lanjut.
Menurutnya, kerajaan percaya lebih daripada tiga individu terbabit dalam aktiviti penyeludupan manusia dari negara jiran ke negara ini.
“Kita berterima kasih kepada pihak berkuasa Thailand kerana membantu menahan individu-individu yang dikenal pasti terbabit dalam aktiviti penyeludupan masyrakat Rohingya.
“Hasil siasatan kita juga mendapati, penempatan di sempadan Malaysia lebih kepada penempatan yang bersifat sementara berbanding di Thailand yang dijadikan penempatan lebih lama sebelum mereka di hantar ke negara lain,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Kontijen Kuala Lumpur, hari ini.
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 15 Jun 2015 @ 6:22 PM


KUALA LUMPUR 15 JUNE 2015. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membuat pemeriksaan perbarisan kontijen polis semasa mengadakan lawatan ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPPKL). NSTP/Ghazali Kori
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/57969#sthash.JjkF1Fds.dpuf

No comments:

Post a Comment