Pemuda Rohingya berusia 23 tahun itu masih teringatkan nasib yang menimpa rakannya dikenali sebagai Yunus yang menjadi mangsa kepada kekejaman pengawal di kem transit terbabit.
“Saya dan Yunus ditempatkan dalam kandang sama dan disebabkan umur kami hampir sama, kami rapat dan berjanji untuk menjaga satu sama lain daripada apa-apa bahaya ketika ditahan di kem itu,” katanya dalam temu ramah eksklusif di sini hari ini.
Namun beliau tidak dapat berbuat apa-apa, apabila suatu hari pengawal kem menarik rakannya keluar dari kandang tahanan dan meminta bayaran RM8,000 sebagai syarat membebaskannya ke Malaysia.
Yunus, menurut Mohamad Toha, telah memberitahu pengawal kem transit terbabit beliau telah menjelaskan RM5,500 kepada ejen sindiket pemerdagangan manusia di Myanmar yang berjanji untuk membawanya ke Malaysia.
“Yunus beritahu dia tiada duit, selepas menjual tanah dan rumah bagi mengumpul RM5,500 yang dikehendaki oleh ejen, tetapi alasannya tidak diterima oleh pengawal terbabit yang berang.
“Disebabkan jawapan itu yang tidak memuaskan hati, Yunus telah dipukul dengan teruk tanpa sebarang belas kasihan oleh kira-kira lima pengawal kem transit itu menggunakan batang kayu dan besi,” katanya.
Akibat dipukul dengan teruk oleh pengawal terbabit, rakannya itu, menurut Mohamad Toha, tidak lagi mampu bergerak atau makan dan hanya terbaring bersebelahannya di dalam kandang tahanan.
“Beliau tidak lagi boleh bercakap atau bergerak dan hanya terbaring. Matanya hanya merenung kosong. Saya menjaganya siang dan malam, tetapi beberapa hari sebelum meninggal, dia kerap meracau dan badannya sering menggigil.
“Saya sangat sedih melihat ke­ada­an beliau dan pada hari ketiga atau keempat selepas dipukul, Yunus menghembuskan nafas terakhir di dalam kandang tahanan di sebelah saya,” katanya.
Mohamad Toha berkata, beliau diarahkan oleh pengawal kem bersama-sama beberapa tahanan lain untuk memandikan jenazah Yunus dan mengkafankannya menggunakan kain putih yang diberikan.
Ketika dimandikan, katanya, kelihatan luka dan bengkak di serata tubuh Yunus akibat kesan pukulan diterimanya daripada pengawal kem beberapa hari sebelum itu.
“Selesai memandikan Yunus, dengan menggunakan cangkul saya dan tahanan lain menggali kubur berhampiran kandang tahanan dan mengebumikannya. Kami sempat menyedekahkan bacaan Yassin, al-Fatihah dan beberapa surah lain. Ia ucapan selamat tinggal terakhir kepada Yunus, “ katanya.
Sepanjang dua bulan ditahan di kem transit Wang Kelian itu, Mohamad Toha berkata, beliau menggali dan mengebumikan sembilan jenazah tahanan yang meninggal dunia sama ada disebabkan penyakit atau dipukul oleh pengawal.
“Bagaimanapun jenazah ini dikebumi dengan hanya berseluar pendek dan tanpa dimandikan terlebih dahulu atas arahan pengawal kem, berbeza dengan jenazah Yunus yang lengkap dikafan dan dimandi,” katanya.
Pada suatu hari, Mohamad Toha bersama beberapa lain termasuk Nurul Amin Nobi Hussein yang ditemu ramah semalam, telah melarikan diri daripada kem transit terbabit.
Sementara seorang lagi pendatang Rohingya yang menjadi tahanan di kem transit pemerdagangan manusia di Padang Besar, Thailand, Jahedul Islam Abu Tahir, 25, pula berkata, dia pernah mengebumikan tujuh jenazah tahanan lelaki di dalam satu liang lahad.
“Ketujuh-tujuh mereka dipukul dengan kejam dengan belakang pistol, batang kayu dan besi kerana gagal membayar wang sebagaimana diminta oleh ejen-ejen terdiri daripada bangsa Rohingya sendiri,” katanya.
Ditahan selama lebih dua bulan tahun lepas, katanya, ketujuh-tujuh tahanan berumur antara 20 hingga 30-an itu dibunuh atas arahan tiga ejen sindiket, katanya.
Ketiga-tiga ejen terbabit berada di kem transit itu ketika ketujuh-tujuh mereka dipukul hingga mati, katanya.
Menurut Jahedul Islam, beliau merupakan seorang daripada tahanan kem yang diarahkan oleh pengawal untuk menggali kubur besar bagi menempatkan ketujuh-tujuh mangsa perlakuan kejam itu.
Tidak lama selepas peristiwa menyayat hati itu, beliau bersama beberapa yang lain berjaya melarikan diri daripada kem transit itu. – BERNAMA