Wednesday 27 May 2015

Pelampau Buddha bantah bantu Rohingya


AFP
Naypyidaw: Kumpulan nasionalis Buddha berikrar membantah desakan antarabangsa supaya negara itu membantu menyelesaikan krisis pelarian yang melanda Asia Tenggara.
Sami yang juga pelampau Buddha terkenal Pamaukkha berkata, perhimpunan membantah tekanan masyarakat antarabangsa akan diadakan hari ini di Yangon.
Ia sebagai tindak balas terhadap desakan supaya Myanmar menyediakan bantuan kepada pendatang dan menangani punca krisis pengaliran keluar beramai-ramai pendatang dari pantai negara itu dan Bangladesh.
“Kami membantah beberapa negara asing yang menekan Myanmar supaya menerima pelarian seolah-olah mereka datang dari negara ini,” kata Pamaukkha.
Krisis pelarian mencengkam Asia Tenggara sejak beberapa minggu lalu apabila lebih 3,500 pelarian ekonomi Bangladesh dan etnik Rohingya yang tidak diiktiraf Myanmar sebagai warga negara tiba di Thailand, Malaysia dan Indonesia.
Ribuan lagi dipercayai terdampar di laut tanpa bekalan makanan mencukupi.
Kumpulan nasionalis Buddha di Myanmar semakin lantang sejak beberapa tahun lalu dalam menyuarakan tentangan terhadap etnik Rohingya yang mereka anggap pendatang haram dari Bangladesh.
Keganasan ke atas etnik itu di Rakhine tiga tahun lalu menyebabkan ribuan penduduk Rohingya mati dan 140,000 orang kehilangan tempat tinggal.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/53653#sthash.m6hePW6R.dpuf

No comments:

Post a Comment