Monday 25 May 2015

Dalai Lama tak setuju dengan tindakan kejam


Kuala Lumpur: Pemimpin tertinggi Buddha, Dalai Lama tidak bersetuju dengan tindakan kejam dan ganas penganut agama itu terhadap masyarakat Muslim di Myanmar khususnya etnik Rohingya.
Perkara itu ditegaskan dalam jawapan bertulis pemimpin berkenaan atau nama sebenarnya Tenzin Gyatso, 80, kepada Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM).
Mendedahkan perkara itu, Pengarah Strategi MAPIM Sani Araby Al-Kahery berkata, surat dihantar kepada Dalai Lama pada 2010 dan 2012 itu turut meminta pemimpin agama berkenaan menyatakan pendiriannya berhubung isu kemanusiaan di Myanmar.
“Beliau dalam jawapannya bertegas tidak bersama dengan fahaman Buddha di Arakan dan apa yang dilakukan etnik Rakhine menganuti Buddha terhadap etnik Rohingya beragama Islam itu tidak mewakili masyarakat Buddha sedunia.
“Sebaliknya penghapusan etnik tidak boleh dilakukan di mana-mana tempat. Malah, semua agama pada hakikatnya menganjurkan kedamaian,” katanya pada sidang media, di sini, kelmarin.
Beliau berkata, krisis kemanusiaan akibat cubaan penghapusan etnik yang berlaku di Myanmar sudah berlanjutan selama 66 tahun sehingga menyebabkan ribuan masyarakat Islam Rohingya keluar dari negara itu menjadi pelarian di negara lain termasuk Malaysia.
Menurutnya, isu Rohingya tenggelam timbul sebab politik termasuk pihak Myanmar masih lagi tidak membuat kajian semula untuk mengembalikan etnik Rohingya dalam senarai Akta Kewarganegaraan Burma (Myanmar) 1982.
“Sebelum akta itu, ada nama etnik Rohingya sebagai etnik yang diiktiraf sebagai warga Myanmar. Apabila etnik Rohingya dikeluarkan daripada senarai, ia lesen penuh kepada puak ekstremis untuk menghalau etnik Muslim Rohingya dari Myanmar secara sistematik,” katanya.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/53240#sthash.SMC4kFrJ.dpuf

No comments:

Post a Comment