Myanmar isytihar darurat

KUNLONG - MYANMAR. Presiden Myanmar Thein Sein semalam mengisytiharkan darurat di wilayah Kokang, sekali gus melaksanakan undang-undang tentera selama tiga bulan.

Pertempuran yang tercetus sejak 9 Februari lalu antara tentera kerajaan dengan Perikatan Tentera Demokratik Kebangsaan Myanmar (MNDAA) telah meragut sekurang-kurangnya 47 nyawa tentera dan 26 anggota MNDAA.

Menurut laporan agensi berita Global New Light of Myanmar, ribuan penduduk melarikan diri ke kawasan lain di dalam negara termasuk ke sempadan China.

"Situasi serius sedang berlaku dan nyawa penduduk kini dalam bahaya. Oleh itu, perintah darurat diisytiharkan bermula hari ini (Selasa),"menurut Kementerian Penerangan dalam satu kenyataan.
Dalam satu pengumuman berasingan, kementerian  sama turut mengumumkan yang ketua turus angkatan tentera negara itu kini berkuasa sepenuhnya untuk memastikan kestabilan dan undang-undang di kawasan terjejas.

Sementara itu, media China memaklumkan, lebih 30,000 penduduk Myanmar melintasi sempadan negara sejak minggu lalu. - Reuters