NAY PYI TAW - MYANMAR. Pihak tentera Myanmar berkata, lebih 130 orang terkorban di wilayah bergolak Kokang, berikutan pertempuran antara pemberontak etnik minoriti dan tentera sejak 9 Februari lalu.
Lebih 130 terkorban di wilayah Kokang
"Seramai 61 askar dan polis terbunuh dan sekitar 72 anggota militan maut. Lebih 100 askar turut cedera sejak pertempuran meletus.

"Pemberontak memberikan tentangan sengit, tapi kami tidak akan berundur," kata jurucakap Kementerian Pertahanan, Leftenan Jeneral Mya Htun Oo, semalam dalam laporan Channel News Asia.

Difahamkan, kumpulan pemisah dikenali sebagai Perikatan Tentera Demokratik Kebangsaan Myanmar (MNDAA) dari kawasan berkenaan menuntut sebuah kawasan otonomi yang merdeka daripada pihak kerajaan.

Pada masa sama, kerajaan junta tentera Myanmar melaporkan kebanyakan dari anggota kumpulan pemisah itu berasal dari bekas tentera China yang berpaling tadah.
Beijing dengan tegas menafikan sebarang kaitan dengan kumpulan pemisah itu.

Sejak tercetusnya pergeseran di daerah yang majoriti penduduknya berasal dari China itu, lebih 10,000 orang sudah pun meninggalkan kawasan sempadan yang bergolak itu ke negara jiran China, bagi mendapatkan perlindungan sementara.