Friday 12 December 2014

Satu Lagi Kumpulan Myanmar Disyaki Terlibat Kes Bunuh Di Pulau Pinang

GEORGE TOWN: Polis Pulau Pinang percaya selain sekumpulan lelaki warga Myanmar yang ditahan bagi bantu siasatan kes bunuh rakan senegara mereka, satu lagi kumpulan turut terlibat dalam kejadian itu.
Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, berdasarkan siasatan dan maklumat yang diperoleh, kumpulan warga Myanmar yang dikenal pasti itu turut terlibat dalam beberapa kejadian bunuh yang berlaku di negeri ini.
"Berdasarkan maklumat kami, beberapa kes bunuh di Pulau Pinang yang membabitkan warga Myanmar turut dilakukan oleh sebuah kumpulan dari negara yang sama dan mereka ini dipercayai aktif sejak beberapa bulan lepas.
"Polis tengah kesan kumpulan berkenaan dan kami percaya mereka masih di Pulau Pinang, cuma sekarang ini saya tidak boleh dedahkan lebih lanjut kerana bimbang ia mengganggu siasatan serta operasi polis," katanya kepada pemberita selepas Perhimpunan dan Ikrar Bulanan Kontijen Pulau Pinang di sini, Khamis.
Kes pembunuhan melibatkan rakyat negara itu mendapat perhatian apabila kumpulan rakyat Myanmar terbabit memotong anggota badan mangsa mereka dan membuangnya di beberapa tempat di Nibong Tebal dan Bukit Mertajam di sini termasuk berhampiran Balai Polis Machang Bubok, di sini.
Sejak awal tahun ini 18 kes pembunuhan rakyat Myanmar dilapor di Pulau Pinang dan pada peringkat awal mayat dibungkus dengan kain putih seperti dikafan dan ditinggalkan di tepi-tepi jalan. Bagaimanapun sejak bulan lepas kumpulan terbabit mula memotong anggota badan mangsa.
Abdul Rahim berkata berdasarkan siasatan polis juga, kumpulan yang masih dikesan itu mencari anggotanya dengan merekrut rakan senegara mereka yang bekerja di Pulau Pinang dan kebanyakannya terdiri daripada penduduk dpenduduk dari kawasan yang sama di Myanmar.
"Ketua (kumpulan) yang menetap di Pulau Pinang lebih awal akan merekrut anggota kumpulannya yang kebanyakannya datang ke sini untuk bekerja sebelum mereka tinggal di kawasan yang sama di negeri ini.
"Berdasarkan siasatan polis, motif pembunuhan adalah sama dengan kumpulan yang pertama iaitu dendam dari negara asal. Mereka akan bertindak selepas mendapat maklumat (pergaduhan) dari negara asal," katanya.
Beliau berkata pihaknya juga bekerjasama dengan Bukit Aman, Jabatan Imigresen Pulau Pinang dan Wisma Putra dalam usaha mengesan anggota kumpulan berkenaan.
Abdul Rahim sekali lagi menegaskan bahawa kejadian pembunuhan membabitkan kumpulan warga Myanmar itu tidak melibatkan warga tempatan dan meminta orang ramai agar tidak gusar atau bimbang.
"Saya beri jaminan kepada orang ramai bahawa kes pembunuhan itu bukan ancaman kepada ketenteraman dan keselamatan mayarakat setempat sebaliknya hanya membabitkan rakyat Myanmar, tiada warga tempatan yang terlibat sama ada suspek atau mangsa," katanya.
Beliau turut meminta kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat atau melihat warga Myanmar yang mencurigakan di kawasan petempatan mereka agar menghubungi mana-mana balai polis berdekatan bagi membantu siasatan. - Bernama

No comments:

Post a Comment