Friday 14 November 2014

Hutang, Mabuk Antara Punca Kes Bunuh Rakyat Myanmar Di P.Pinang - Polis

Datuk Abdul Rahim Hanafi
Diterbitkan: Jumaat, 14 November 2014 6:48 PM

GEORGE TOWN: Hutang, mabuk dan berselisih faham di tempat kerja sehingga membawa kepada pergaduhan adalah antara punca berlaku kes bunuh melibatkan rakyat Myanmar di Pulau Pinang.

Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata motif itu diperoleh daripada hasil siasatan 18 kes pembunuhan melibatkan rakyat negara itu dari Januari hingga Khamis.

"Mereka ini bergaduh sesama sendiri dan biasanya berlarutan dan menjadi serius sehingga menyebabkan kematian," katanya kepada pemberita selepas majlis perjumpaan bersama 128 pegawai dan anggota Pasukan Gerakan Am di sini Jumaat.

Beliau berkata sehingga awal hari ini sebanyak 48 kes pembunuhan direkodkan dengan 31 daripadanya melibatkan rakyat asing manakala selebihnya melibatkan rakyat Bangladesh, Vietnam, Indonesia dan rakyat tempatan.

Sebanyak 10 kes diklasifikasi sebagai 'unknown' namun polis percaya mereka ialah rakyat Myanmar disebabkan modus operandi pembunuhan yang hampir sama.

"Kes 'unknown' ini kerana identiti mangsa tidak dapat dikenal pasti tetapi polis percaya mereka warga Myanmar berdasarkan keadaan mayat dan cara mereka dibunuh dengan dikelar atau ditikam bertubi-tubi," katanya.

Sambil menafikan kesemua kes bunuh rakyat Mnyamar itu disebabkan konflik agama, Abdul Rahim menegaskan: "Tidak pernah sekali dalam siasatan kami jumpa berkenaan isu agama. Jangan main soal agama...tidak timbul isu ini".

Beliau berkata satu pasukan petugas diterajui Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang SAC Mazlan Kesah telah ditubuh bagi menangani kes pembunuhan melibatkan rakyat Myanmar.

No comments:

Post a Comment