Saturday 8 November 2014

14,000 pelarian Rohingya diusir

Umat Islam Rohingya menunggu di luar pusat bantuan kemanusiaan di Sittwe, Rakhine. - Foto AFPYANGON - MYANMAR.Kumpulan hak asasi manusia mendedahkan ribuan penduduk minoriti Islam Rohingya dipaksa meninggalkan Myanmar dalam tempoh tiga minggu lalu berikutan perancangan terbaharu kerajaan itu.

Menurut Pelan Tindakan Rakhine yang diluluskan kerajaan baru-baru ini, lebih sejuta etnik Rohingya akan dihalau kecuali mereka dapat membuktikan keluarga mereka telah tinggal di negara Asia selama lebih 60 tahun.

"Dalam tempoh tiga minggu lalu, lebih 14,500 penduduk Rohingya telah berlayar dari pantai Rakhine ke Thailand, untuk masuk ke Malaysia,"menurut The Arakan Project, sebuah kumpulan yang memantau pelarian itu.

Rohingya juga bakal berdepan penahanan tanpa bicara di bawah pelan yang memerlukan mereka sama ada menerima pengkelasan etnik dan mendaftar sebagai Benggali atau ditahan.

Sementara itu, Pemerhati Hak Asasi Manusia mendesak masyarakat antarabangsa untuk memberi tekanan kepada kerajaan Myanmar bagi membatalkan keputusan tersebut. - Press TV

No comments:

Post a Comment