Saturday 25 October 2014

Mengapa Myanmar terus menindas orang Islam Rohingya?

Rohingya
Seorang wanita Rohingya pelarian memegang bayi yang baru lahir dikelilingi oleh kanak-kanak di sebuah kem untuk orang-orang Rohingya di Sittwe, Myanmar. (Gemunu Amarasinghe / AP)
Myanmar menganggap Rohingya sebagai pendatang dari Bangladesh dan Bengal Barat, meskipun sebagian besar tidak baru-baru ini tiba. Mereka adalah keturunan dari keluarga yang tinggal di Myanmar dengan baik sebelum ia mencapai kemerdekaan pada tahun 1948. Sesetengah ahli sejarah percaya ada Rohingya yang asli ke negara Rhakine, tetapi kebanyakan Rohingya asalnya berhijrah dari wilayah Bengal dalam ke-19 dan ke-20.Walau apa pun, mereka tidak adalah orang asing dan tidak boleh diperlakukan seperti itu.
Myanmar Banci
Pembanci Myanmar Banci berjalan bersama-sama dengan pegawai-pegawai polis untuk mengumpul maklumat di kem Dar Paing untuk pelarian Islam di utara Sittwe, Myanmar. (Khin Maung Win / AP)
Rancangan sesat kerajaan baru akan memerlukan semua Rohingya untuk menyatakan diri Bengali (yang mereka berkata mereka tidak) dan kemudian cuba untuk membuktikan bahawa mereka layak untuk kewarganegaraan melalui piawaian undang-undang tahun 1982. Mereka yang gagal memenuhi standard yang akan dimasukkan ke dalam apa Myanmar sebagai "zon penempatan semula." Mereka yang menolak untuk pergi melalui proses yang akan ditugaskan ke sebuah kamp pengungsian.
kewarganegaraan, itu adalah jalan menuju penahanan tanpa batas waktu. Myanmar harus memo itu dan merombak undang-undang kewarganegaraan untuk mengenali akar sejarah orang Rohingya di negara ini.



No comments:

Post a Comment