Monday 10 March 2014

Bancian di Myanmar mungkin cetus ketegangan


SEJUMLAH etnik Rohingya berkumpul di sebuah kem di pinggir Suttwe, Rakhine pada 26 Februari lalu.


SITTWE, Myanmar - Satu bancian penduduk pada hujung bulan ini dibimbangi bakal mencetuskan lebih banyak ketegangan di negara ini walaupun ramai etnik Rohingya yang bertahun-tahun ditindas berharap masalah identiti mereka dapat diselesaikan.
Beribu-ribu etnik Rohingya kini mendiami kem-kem pelarian di barat negara ini selepas beberapa siri keganasan anti-Islam yang menyebabkan beratus-ratus penduduk tersebut terbunuh.
Bancian penduduk tersebut yang pertama di Myanmar sejak 30 tahun lalu bermula pada hujung bulan ini dengan dibantu Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Proses berkenaan diharap dapat memberi data terbaharu kepada negara itu yang kini masih bergantung kepada bancian penduduk yang terakhir dilakukan pada tahun 1983.
Bagaimanapun, para pemerhati memberi amaran bahawa kontroversi berhubung definisi rasmi etnik dan sikap etnik Rohingya tidak percaya pada kerajaan boleh merosakkan usaha damai di negara ini.
Persoalan berhubung identiti Rohingya itu sangat sensitif di negeri Rakhine.
Dendam lama melibatkan komuniti beragama Buddha dan Islam itu sampai ke kemuncaknya dua tahun lalu.
Dalam siri keganasan tersebut, berpuluh-puluh orang mati dan menyebabkan 140,000 etnik Rohingya terpaksa menjadi pelarian. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0310&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2vYXMiJII 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment