Thursday 14 November 2013

MYANMAR / BURMA



Sami-sami buddha berarak melalui bandar Rangoon pada hari Selasa lepas untuk memprotes lawatan Pertubuhan Negara-Negara Islam [OIC] di Myanmar. Ini bagi mengelakkan dunia luar mengetahui kezaliman dan kekejaman yang dilakukan mereka terhadap Muslim Rohingya. 

Selain daripada itu, kerajaan Myanmar tidak memainkan peranan penting atas apa yang berlaku dimana mereka hanya melihat dan berpura-pura mengambil berat nasib yang menimpa Muslim Rohingya. Ini dapat dibuktikan apabila polis dan tentera turut bekerjasama dengan puak Rakhine membantai, mendera dan membunuh ummat Islam disana.

INFO ROHINGYA / PEMERINTAH ZALIM MYANMAR :

Muslim Rohingya bertapak di negara itu sejak abad ke-8 lagi. Mereka berasal dari keturunan imigran India / Bangladesh dan Yunnan di China. Ada juga dari keturunan pedagang, pelaut Arab zaman para sahabat yang singgah di wilayah Arakan dalam perjalanan ke China.

Semasa Jeneral Ne Win memegang kuasa pada tahun 1962, ramai orang Islam yang berkhidmat dalam tentera dipecat. Terjadinya diskriminasi dan tekanan ke atas penduduk minoriti Islam. Pemerintah menafikan hak kerakyatan penduduk Rohingya. Pada 1982, hak kerakyatan mereka dilucutkan, justeru tidak boleh bergerak bebas atau berkahwin tanpa permit.

Tahun 1997, hampir 1,500 sami buddha mencetuskan provokasi di Mandalay, bandar ke-2 terbesar di Myanmar. Mereka berarak menjerit ANTI-ISLAM. Mereka menyerang, merosakkan harta benda, membakar Masjid, Al Quran, rumah, kedai, dan kenderaan milik Muslim Rohingya.

Tragedi yang perlu di ingat, seramai 20 jemaah yang sedang bersolat di Masjid Hantha, daerah Pegu dibunuh. Keganasaan dua hari itu mengakibatkan 200 orang ummat Islam syahid, 11 Masjid dan 400 rumah dibakar dan hampir keseluruhan harta Muslim Mohingya dimusnahkan. Penganut Buddha dilarang berurus niaga dan mengambil orang Islam sebagai pekerja. Barang keluaran ummat Islam diboikot.

Sejarah hitam itu tidak pernah berhenti apabila wilayah Arakan kembali bergolak pada tahun 2012. Ribuan Muslim Rohingya dibunuh sehingga ke hari ini. Gerakan Buddhist 969 ini diketuai seorang sami bernama U Wirathu.

Sejak tahun lalu, 140,000 Muslim Rohingya terpaksa lari meninggalkan kampung, dan tinggal di kem-kem pelarian. Ada yang bersembunyi didalam hutan, kuil dan dimana saja tempat asalkan tidak terlihat puak Rakhine. Ada yang nekad menaiki bot-bot kecil ke Acheh dan negara kita. Ramai yang mati di laut kerana bot karam. Dianggarkan dua juta orang Rohingya meninggalkan Myanmar.

Pemenang Anugerah Nobel, Muhammad Yunus dan Jose Ramos-Horta mengkritik dasar baru pemerintah Myanmar yang tidak membenarkan keluarga Rohingya mempunyai lebih dua anak. Melihat pada kekejaman dilakukan terhadap penduduk Islam serta usaha menafikan hak dan identiti mereka, keadaan ini boleh diibaratkan sebagai pembersihan etnik seperti pernah dilakukan ke atas penduduk Bosnia. Doctors Without Borders mengatakan Rohingya adalah kumpulan penduduk paling teraniaya di dunia.

Soalnya, berapa kerat yang mengambil tahu urusan saudaranya? Selain dari Syria, Mesir dan Palestin, adakah kita peduli nasib Muslim Rohingya berkulit gelap ini? Lihat saja bagaimana sikap kita terhadap warga asing Myanmar yang bekerja di negara ini. Dicemuh, dihina. Adakah kita bertanya apa agamanya? Ada ditanya apa yang menyebabkan mereka berhijrah ke sini? Hanya suka-suka atau mengelakkan dari dibunuh musuh-musuh Islam? Mungkin kata-kata dari Nabi ini dapat menyedarkan kita.

Sabda Rasulullah S.A.W,

1. “Barangsiapa yang tidak mengambil tahu hal orang Islam yang lain, maka bukan dari kalangan KAMI”

2. “Tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya
sepertimana dia mencintai buat dirinya”

Kedua-dua hadith di atas menerangkan tanggungjawab seorang muslim terhadap saudara yang lain. Kewajiban seorang muslim mencintai, mengambil berat, membantu, bersikap peduli dan juga mengasihi.

Jom peduli ummah… !

No comments:

Post a Comment