Wednesday 8 May 2013

Penganut Islam didakwa bunuh sami



YANGON 7 Mei - Mahkamah di Myanmar mendakwa enam penganut Islam atas tuduhan membunuh ekoran penglibatan mereka dalam kematian seorang sami Buddha ketika keganasan etnik yang menggegarkan negara ini pada Mac lalu.
Dakwaan yang dibuat semalam itu menjadi tindakan undang-undang terbaharu ke atas penganut Islam minoriti di bandar Meiktila, satu daripada kawasan yang menjadi lokasi tercetusnya keganasan anti-Islam.
Sekurang-kurangnya 43 orang maut, kebanyakan penduduk Islam di Meiktila dengan sesetengah daripada mereka diburu dan dibakar oleh perusuh Buddha dalam keganasan yang turut disifatkan kumpulan hak asasi manusia sebagai kempen 'pembersihan etnik' terancang di Myanmar.
Keenam-enam suspek itu yang berdepan hukuman mati adalah antara 50 orang yang ditahan berhubung insiden keganasan selama beberapa hari di Meiktila, menurut Peguam Negara Mandalay, Jeneral Ye Aung Myint. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130508/lu_10/Penganut-Islam-didakwa-bunuh-sami#ixzz2Sfn2967n
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment