Tuesday 2 April 2013

Pertubuhan hak asasi dakwa polis gagal tangani rusuhan agama di Myanmar



BANGKOK - Pertubuhan Human Rights Watch (HRW) semalam menggesa pemerintah Myanmar menyiasat kegagalan pihak polis menangani rusuhan agama terbaharu antara penduduk Buddha dan Islam.
Pertubuhan hak asasi manusia yang berpangkalan di New York itu mengeluarkan imej satelit yang menunjukkan lebih 800 buah bangunan musnah sepenuhnya di pusat bandar Meiktila ekoran rusuhan tersebut.
Kejadian itu menyebabkan kawasan itu yang sebelum ini dipenuhi bangunan rumah dan hartanah kini mengalami kemusnahan.
"Pihak pemerintah sepatutnya menyiasat siapa yang bertanggungjawab berhubung keganasan di Meiktila dan kegagalan polis untuk menghentikan pembunuhan kejam dan melakukan pembakaran di kawasan perumahan," kata Pengarah HRW Asia, Brad Adams.
Pergolakan yang berlaku pada bulan lepas itu kemudian merebak ke beberapa kawasan sehingga menyebabkan 43 orang maut dan lebih 1,300 rumah serta bangunan lain musnah.
Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, kira-kira 12,000 orang telah dipindahkan.
Kawasan yang terjejas teruk di Meiktila itu dipercayai merupakan kawasan penduduk yang didiami majoriti umat Islam," kata Timbalan Pengarah HRW Asia, Phil Robertson.
Rusuhan agama itu bermula ekoran perbalahan antara se orang pemilik kedai emas dengan pelanggan beragama Buddha di Meikhtila. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0402&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_10.htm#ixzz2PIQOP0wa 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment